کنتراست داینامیک - دانش رایانه

کنتراست استاتیک و داینامیک چیست و چه تاثیری دارد؟

نسبت کنتراست استاتیک و داینامیک (پویا) دو ویژگی مهم صفحه نمایش‌های مانیتور کامپیوتر و تلویزیون هستند. اما این دو ویژگی دقیقا چیستند و چه تاثیری در کیفیت تصویر ایجاد می‌کنند؟ در این مقاله با فروشگاه اینترنتی دانش رایانه که فروشنده مانیتور استوک وارداتی و محصولات استوک ‌با بهترین قیمت می‌باشد، همراه باشید تا با جزییات این ویژگی‌ها آشنا شوید. با درنظر گرفتن کنتراست تصویر خرید هوشمندانه‌تری می‌توانید انجام دهید.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که به تصویر صفحه تلویزیون یا مانیتور نگاه کنید و متوجه شوید که مناطق سفید خیلی سفید و روشن نیستند‌، یا شاید مناطق سیاه خاکستری به نظر برسند؟ آنچه مشاهده می‌کنید کنتراست مانیتور است. در حالی که می‌توان این مشخصه را با تغییر تنظیمات مانیتور تغییر داد، اما نسبت کنتراست خاصی وجود دارد که هنگام ساخت پنل صفحه نمایش ایجاد شده است. این محدودیت پنل می‌باشد و در هر مدلی از محصولات متفاوت است.

نسبت کنتراست یک ویژگی ضروری است که تفاوت بین روشن ترین (سفید) ناحیه تصویر و تاریک ترین (سیاه) منطقه صفحه نمایش را نشان می‌دهد. این عدد در مقایسه با عدد “یک” به عنوان یک عدد بزرگتر ترسیم شده است (یعنی 1000: 1 که ما آن را “هزار تا یک کنتراست” می نامیم). ما “یکی” را به عنوان پایه و عدد دیگر را به عنوان محدوده تضاد در نظر می گیریم. هر چه عدد بیشتر باشد کنتراست بیشتر است.

بیشتر بخوانید: HDMI یا DisplayPort : از کدام برای مانیتور استفاده کنم؟

کنتراست استاتیک

دو مدل نسبت کنتراست وجود دارد و اختلاف بین آنها معمولاً بسیار زیاد است و به‌صورت مدوام بزرگتر می شود. نوع اول کنتراست استاتیک یا کنتراست بومی نامیده می شود. علت این نامگذاری مشخص شدن نتایج آزمایش و کنتراست استاتیک در زمان ساخت پنل است. در مشخصات پنل صفحه نمایش، یک عدد حداقل تا حداکثر محدوده کنتراست وجود دارد. تولید کنندگان مانیتور، کنتراست معمولی و پیش فرض را همان کنتراست استاتیک در نظر می‌گیرند. این نسبت کنتراست یک انتظار دقیق از عملکرد پنل صفحه نمایش است.

کنتراست داینامیک

نوع دوم، کنتراست داینامیک یا پویا نام دارد که از لحاظ نظری قابل دستیابی است اما محدوده کنتراست نامشخص است. علت نامشخص بودن آن وجود نداشتن مبنایی دقیق برای آزمایش است. هنگامی که برای اولین بار از کنتراست پویا به عنوان مشخصه استفاده شد، این محدوده کنتراست بین روشن ترین قسمت یک صحنه ویدئویی که کاملاً سفید و روشن است در مقایسه با یک صحنه ویدیویی دیگر که تاریک ترین قسمت یک صحنه سیاه و تاریک را نشان می‌داد. اما این مسئله کمی تبلیغاتی و نمایشی بود. زیرا بیننده نمی‌توانست این محدوده کنتراست پویا را در یک صحنه تجربه کند. همچنین محدودیت فیزیکی در پنل صفحه وجود داشت که کنتراست استاتیک صفحه را مشخص می‌کرد. با گذشت زمان، تولیدکنندگان تلویزیون و مانیتور سعی کردند محدوده کنتراست پویا را با ایجاد سیستم عاملی که می‌تواند کنتراست را در یک صحنه خاص افزایش دهد، توجیه کنند. بنابراین در یک صحنه ویدئویی تاریک، بیننده می‌توانست سایه های بیشتری را مشاهده کند.

بیشتر بخوانید: مانیتور با پنل IPS یا TN : کدام یک مناسب شماست؟

میله های سفید و سیاه

نکته اصلی این است که کنتراست داینامیک (پویا) را جدی نگیرید زیرا قابل آزمایش و احتمالاً قابل دستیابی نیست. نسبت کنتراست استاتیک خیلی دقیق‌تر می‌باشد. درحالی که شما نمی‌توانید تفاوت بین 1:600 و 1:1000 را تشخیص دهید، اما می توانید تفاوت بین مانیتور با محدوده کنتراست بالاتر و مانیتوری با محدوده کنتراست محدود را بفهمید. در پایان ارزیابی نسبت کنتراست در مانیتورها، متوجه شدید که کدام مدل از کنتراست نیازهای شما را برآورده می‌کند.

منبع: ToteVision

11 دیدگاه برای “کنتراست استاتیک و داینامیک چیست و چه تاثیری دارد؟”

  1. سلام
    من بعضی از جا ها در مشخصات مانیتوری میبینم که نوشته “نسبت کنتراست :۲۰۰”
    این مدل مشخصات هم میتونید توضیح بدهید

    • سلام مهدی عزیز
      مانیتور های دارای کنتراست 200:1 اصولا قدیمی تر از محصولات جدید هستند و نمایش رنگ ضعیف تری دارند

  2. سلام و خسته نباشین من یه سوال داشتم کنتراست استاتیک ۳۰۰۰:۱ صفحه نمایشش چطوری و. البته کنتراست داینامیکش mega باشه؟؟

    • سلام محسن عزیز
      صفحه نمایشی با کنتراست 3000:1 رنگ های بسیار عالی برای شما به نمایش می‌گذارد و کنتراست داینامیک Mega نیز در نمایش تصاویر بهتر موثر است.

    • سلام وقت بخیر
      کنتراست 1000:1 در مانیتور های جدید به صورت کنتراست پایه در نظر گرفته می‌شود و در وضعیت خوب قرار می‌گیرد.

    • سلام و درود پنل های IPS دارای کیفیت رنگ زنده‌ای هستند و کنتراست استاتیک 5000:1 و داینامیک 5000000:1 در این پنل فوق العاده عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 1 =

درحال بارگذاری ...